Biblioteki różnych typów są niezbędnym elementem
procesów dydaktycznych i naukowych na każdym szczeblu, poczynając od
edukacji szkolnej, na badaniach prowadzonych przez samodzielnych
pracowników naukowych kończąc. Pracownicy bibliotek uczestniczą w tym
procesie zarówno bezpośrednio (jako bibliotekarze-nauczyciele w szkołach
podstawowych i gimnazjach), jak i pośrednio (pracownicy informacji
naukowej w bibliotekach naukowych).
W lutym 2013 r. rozpoczęła się debata nad rolą bibliotek szkolnych (http://www.stoplikwidacjibibliotek.pl/).
Akcja tego typu była bez wątpienia potrzebna, ponieważ odgrywają one
kluczową rolę w szkolnictwie stopnia podstawowego i średniego i
jakiekolwiek próby ograniczania ich działalności powinny zostać ocenione
negatywnie. Ponadto nauczyciele-bibliotekarze aktywnie uczestniczą we
wprowadzaniu do szkół edukacji medialnej i czytelniczej, która w
społeczeństwie informacyjnym jest jedną z najpotrzebniejszych
kompetencji.
W świetle raportu "Po co Polakom biblioteki?" (http://frsi.org.pl/po-co-polakom-biblioteki-raport/)
stwierdzić można, iż biblioteki miejskie i gminne są jednym z
najważniejszych narzędzi budowania kapitału społecznego na poziomie
lokalnym. To miejsca, w których dzieje się wiele wydarzeń o kluczowym
znaczeniu dla społeczności i odgrywają one istotną rolę w ich
aktywizacji. Stają się tzw. „trzecim miejscem”, ważną przestrzenią
publiczną, miejscem spotkań, aktywności lokalnej, edukacji pozaszkolnej,
często jedynym miejscem, w którym można skorzystać z komputera
podłączonego do Internetu. To także ośrodki aktywizacji seniorów oraz
lokalne centra informacji.
Według danych wspomnianego raportu, na wsiach i w
małych miastach Polski działa blisko 6500 bibliotek. Jest to potężna
sieć informacyjna, potężne narzędzie, z którego warto rozumnie korzystać
budując kapitał społeczny. Demontaż tego systemu przyniósłby bolesne
skutki negatywne i nie stać nas na ponoszenie kosztów zaniedbań w tym
zakresie.
Biblioteki naukowe są instytucjami służącymi
rozwojowi i potrzebom nauki, a także kształceniu na poziomie wyższym
poprzez udostępnianie tradycyjnego księgozbioru, prowadzenie
działalności informacyjnej, udostępnianie zasobów cyfrowych itd.
Pracownicy bibliotek naukowych w sposób czynny wspierają pracę naukową
badaczy, wspomagają ich w upowszechnianiu badań naukowych w rozmaitych
formach oraz wykorzystywaniu wiedzy naukowej w praktyce. Do ich zadań
należy zaliczyć także dokumentowanie życia naukowego (m.in. poprzez
tworzenie baz bibliograficznych). Prowadzą oni również własną
działalność naukową w zakresie bibliologii, bibliotekoznawstwa oraz
informacji naukowej, które uznać należy za równoprawne dyscypliny
naukowe. Biblioteki akademickie muszą zostać uznane za partnera
macierzystej uczelni, natomiast bibliotekarze za partnerów badaczy.
Dzięki współpracy i wzajemnemu wsparciu, wymianie doświadczeń i
informacji osiągnąć można lepsze wyniki w pracy dydaktycznej i naukowej.
Ogólnym celem bibliotek wszystkich typów jest
zaspokajanie potrzeb informacyjnych użytkowników. Na tym polu mają one
do odegrania kluczową rolę, zaś technologie cyfrowe nie mogą całkowicie
ich zastąpić. Oczywiście role i funkcje bibliotek muszą się zmieniać
wraz ze zmianami, jakim ulegają współczesne społeczeństwa (głównie
chodzi o stosunek do informacji i sposób jej konsumpcji przez
użytkowników). Trzeba jednak pamiętać, że placówki te są jednym ze
znaczących elementów rzeczywistości i jako takich nie da się ich usunąć
poza nawias. (pt)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz